SPAZIO ITALIA SECTION

TEMPI MORTI di/by Giacomo Tazzini
15 min | 2025

Synopsis:
Sole. Caldo. Sudore. Noia. L’estate italiana. Una giornata come tante, per gli abitanti di una piccola località di provincia. È una giornata come tante anche per Luca, un ragazzo sui vent’anni – finché qualcosa di assurdo non gli si presenta davanti all’improvviso.

Sun. Heat. Sweat. Boredom. The Italian summer. A day like any other for the inhabitants of a small provincial town. It’s a day like any other for Luca, a guy in his twenties – until something absurd suddenly appears before him.

 

L’ULTIMO INGREDIENTE di/by Lorenzo Cioglia
7 min | 2025

Synopsis:
Un giovane, deciso a farla finita, viene ripetutamente interrotto dalla sua anziana vicina che bussa alla porta con richieste sempre più improbabili per preparare un ciambellone. Esasperato, alla fine perde la calma, ma la donna insiste: le serve solo un po’ di latte, prima che lui si ammazzi. Una black comedy che intreccia disperazione e umorismo, ricordandoci che basta un solo ingrediente per fare la differenza.

A young man, determined to end it all, is repeatedly interrupted by his elderly neighbor, who keeps knocking on his door with increasingly improbable requests to bake a bundt cake. Exasperated, he finally loses his temper, but the woman insists: she just needs a bit of milk—before he kills himself. A black comedy that weaves together despair and humor, reminding us that sometimes a single ingredient can make all the difference.

 

PINOCCHIO REBORN di/by Matteo Cirillo
12 min | 2024

Synopsis:
In un mondo che sfrutta chi è onesto, Pinocchio, diventato ormai adulto, paga a caro prezzo i valori di bontà e sincerità che ha seguito. Costantemente umiliato e deriso, si rivolge a uno psicologo per cercare di capire se, in una società che premia i furbi, vale la pena restare buoni.

In a world that takes advantage of those who are honest, Pinocchio—now an adult—pays a high price for the values of kindness and sincerity he has followed. Constantly humiliated and mocked, he turns to a psychologist to try to understand whether, in a society that rewards cunning, it’s still worth being good.

 

LOVE AND CHEWING GUM di/by Arianna Di Stefano
13 min | 2024

Synopsis:
Come faccio? Se ho 13 anni e la dietologa che mi ha detto Riccardo devi fare la dieta… Come faccio a baciare la ragazza più bella della scuola? Ma soprattutto come faccio a piacerle se la prima volta che l’ho vista sul pullman durante la gita scolastica le ho vomitato addosso? Anna è davvero la ragazza più bella della scuola, ma non soltanto della nostra scuola media statale, no, Anna è la ragazza più bella di tutte le scuole medie statali d’Italia. Anzi no di più: del mondo. 

What am I supposed to do? I’m 13, and the nutritionist told me, “Riccardo, you need to go on a diet…” How am I supposed to kiss the most beautiful girl in school? But more importantly, how can I get her to like me when the first time I saw her—on the bus during the school trip—I threw up on her?
Anna really is the most beautiful girl in school. But not just in our public middle school—no, Anna is the most beautiful girl in all the public middle schools in Italy. Actually, no—more than that: in the whole world.

 

DOLCI ACQUE di/by Luca Grazioli
20 min | 2025

Synopsis:
Nell’estate del 1981, Renzo e Monica, due ventenni provenienti da mondi diversi, s’innamorano sullo sfondo del lago di Garda. La loro storia riflette l’intimità e le sfide di un’epoca, tra sogni di riscatto sociale contrapposti a privilegi borghesi.

In the summer of 1981, Renzo and Monica, two twenty-year-olds from different worlds, fall in love against the backdrop of Lake Garda. Their story reflects the intimacy and challenges of an era, caught between dreams of social redemption and bourgeois privilege.

 

MISURE di/by Marta Capossela
20 min | 2024

Synopsis:
Il dramma di una coppia si consuma nelle stanze claustrofobiche del loro piccolo appartamento. L’abuso psicologico si intreccia indissolubilmente alla vita quotidiana. Lui misura Lei ogni giorno e annota diligentemente ogni minima variazione del suo corpo. Il trauma sopravvivrà anche dopo la ribellione di Lei.

The drama of a couple unfolds within the claustrophobic rooms of their small apartment. Psychological abuse is inextricably woven into their daily life. He measures Her every day and meticulously records even the slightest changes in her body. The trauma will endure even after Her rebellion.

 

RONZIO di/by Niccolò Donatini
11 min | 2024

Synopsis:
Alma ha vent’anni ed ha l’ADHD. Nel mondo delle arnie, Alma è perfettamente a suo agio. Arriva il giorno del test di ingresso all’università. Ciò che sembra apparentemente caotico e ingestibile, nasconde in sé un ordine instrinseco.

Alma is twenty years old and has ADHD. In the world of beehives, Alma feels perfectly at ease. The day of the university entrance exam arrives. What appears to be chaotic and unmanageable on the surface holds an intrinsic order within.

 

MAMMA di/by Matteo Martinez
15 min | 2025

Synopsis:
Roma, 1972. Una madre sola, una fede nuziale scomparsa, il suo bambino che scompare dalla culla… e una presenza sconosciuta che si aggira per la casa. Così inizia l’incubo di Anna, intrappolata in un crescendo di terrore in cui realtà e allucinazione si confondono. Quando l’orologio suona, viene rivelata una verità sconvolgente. Basato su una storia vera, MAMMA è un breve viaggio nelle profondità più oscure della mente.

Rome, 1972. A single mother, a missing wedding ring, her baby gone from the crib… and an unknown presence roaming the house. This is how Anna’s nightmare begins, trapped in a crescendo of terror where reality and hallucination blur. When the clock chimes, a shocking truth is revealed. Based on a true story, *MAMMA* is a short journey into the darkest depths of the mind.

 

LA BUONA CONDOTTA di/by Francesco Gheghi
14 min | 2024

Synopsis:
Alma rientra a casa e rivela ai genitori una notizia tragica. Lucio e Annamaria, colti di sorpresa, si troveranno ad affrontare una realtà sconvolgente: la loro amata figlia ha compiuto un atto terribile. La famiglia rappresenta davvero tutto?

Alma comes home and shares tragic news with her parents. Taken by surprise, Lucio and Annamaria are forced to confront a devastating reality: their beloved daughter has committed a terrible act. Is family truly everything?